magdalena-szymczka-psycholog-warszawa

Nie bez przyczyny mówię o nim właśnie teraz- w październiku. Jest to miesiąc świadomości raka piersi. Mówimy o diagnostyce, profilaktyce oraz o leczeniu. Warto w tym czasie również wspomnieć o wizualnej walce jaką przechodzą kobiety, które podczas leczenia tracą swoje włosy. Co to emocjonalnie znaczy dla kobiet? Jak pielęgnować skórę głowy w trakcie i po chemioterapii? O tym wszystkim piszę w najnowszym artykule dla Kuriera Fryzjerskiego w wydaniu październikowym. Dostęp do wydania online jest na stronie www.kurierfryzjerski.pl. A ja poniżej zamieszczam Wam pierwsze akapity artykułu. Zachęcam do ważnej lektury!

Łysienie androgenowe, plackowate, bliznowaciejące- te nazwy schorzeń związanych z utratą włosów są coraz bardziej poruszane w diagnostyce trychologicznej, dermatologicznej i ogólnomedycznej. Istnieje jeszcze jeden typ łysienia- łysienie anagenowe, któremu chciałam poświęcić trochę więcej czasu.

Czym jest łysienie anagenowe, inaczej zwanym też łysieniem dystroficznym? Jest to łysienie, kiedy włosy w fazie anagenu, czyli wzrostu (jest ich najwięcej na nasze skórze głowy, bo aż około 85-90%) nagle, do okresu 4 tygodni, nierzadko w kilka dni- wypadają. Dlaczego? Następuje zahamowanie podziałów komórkowych macierzy, co prowadzi do ścieńczenia i wypadania włosów. Najczęstszymi przyczynami tego typu łysienia są: cytostatyki, chemioterapia, radioterapia, przechodzenie bardzo ciężkich infekcji, oraz zatrucie pierwiastkami i związkami chemicznymi (arsen, ołów, pestycydy). Najczęściej mówi się o utracie anagenowej włosów właśnie podczas chemioterapii, a z racji wydania artykułu w czasie października, który jest miesiącem walki z rakiem piersi- chciałam skupić ten artykuł właśnie na tej grupie kobiet, które muszą się zmagać nie tylko z ciężką walką o swoje zdrowie, ale również z trudnym przetrwaniem okresu utraty ważnej strony kobiecości- włosów.

Wasz psycholog od włosów,

Magda